بررسی شیوه نوازندگی نی صفدر خان ونقش وی در موسیقی دوره قاجار; نوازندگی ساز نی در دستگاه همایون و آوازهای دشتی و ابوعطا

پایان نامه
چکیده

با توجه به تحولاتی که در موسیقی ایران طی صد سال گذشته افتاده است، بررسی شیوه و سبک نوازندگی هنرمندان گذشته برای آشنایی با موسیقی گذشته ی ایران و بررسی سیر تحول آن، می تواند راهگشای آینده ی موسیقی ایرانی باشد. موضوع و هدف این پایان نامه پژوهش در مورد جایگاه و نقش صفدرخان در موسیقی دوران قاجار و بویژه نوازندگی نی و باز شناسی و توصیف و تحلیل کیفی شیوه نوازندگی او در اجرای موسیقی ایرانی است. روش گردآوری مطالب این تحقیق به صورت اسنادی و ابزارگردآوری مطالب، اسناد و منابع مکتوب کتابخانه ای موجود در کتابخانه های تهران و کرج بدون محدودیت زمانی انتشار و منابع صوتی موجود از صفدرخان که محقق توانسته به آنها دسترسی پیدا کند، است. روش تحلیل مطالب تحقیق، توصیف و تحلیل کیفی آثار و شیوه ی نوازندگی صفدرخان بر اساس آثار ضبط شده و دیگر مطالب و اطلاعات مربوط و در دسترس از او و دیدگاه ها ی صاحب نظران و تجربیات شخصی محقق و مقایسه و تطبیق آنها با هم با منطق و استدلال و در نهایت جمع بندی کلی مطالب و اطلاعات مربوط به صفدرخان است. بر اساس منابعی که حاوی اطلاعاتی در مورد صفدرخان هستند، صفدرخان یکی از نوازندگان مطرح کمانچه و نی در عهد ناصری و مظفری بوده است و نوازندگی او به سبک قدما بوده و در جواب آواز و نواختن تحریرها مهارت داشته است. یافته های این پژوهش نیز نشان می دهد که صفدرخان در دوران قاجار از نوازندگان مطرح در دربار قاجار، و مورد تایید و احترام موسیقیدانان آن زمان بوده است؛ شیوه ی تولید صدای نی او به صورت لبی و در جواب آواز پایبند اجرای کامل ملودی خواننده و متاثر از جمله پردازی آوازی است و در اجرای تحریرها چابک بوده است.

منابع مشابه

بررسی عملکرد دستگاه تنفس در نوازندگی ساز نی و ارائه ی راهکارهایی جهت صداسازی

مهم‌ترین تکنیک در نواختن ساز‌های بادی، تسلط به صدا و ایجاد صدایی درخشان از ساز است که از چگونگی دمیدن در آنها ناشی می‌شود. این امر در نی هفت‌بند که به جهت نوع دمیدن و صدادهی در گروه سازهای بادی، منحصر به فرد می‌باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله، ارائه‌ی راه‌حل هایی جهت بهبود صدادهی ساز نی و ارتقای نوازندگی این ساز، با تمرکز بر نحوه‌ی به‌کارگیری صحیح اندام تنفسی و لب‌ها در هنگام ...

متن کامل

بررسی عملکرد دستگاه تنفس در نوازندگی ساز نی و ارائه ی راهکارهایی جهت صداسازی

مهم ترین تکنیک در نواختن ساز های بادی، تسلط به صدا و ایجاد صدایی درخشان از ساز است که از چگونگی دمیدن در آنها ناشی می شود. این امر در نی هفت بند که به جهت نوع دمیدن و صدادهی در گروه سازهای بادی، منحصر به فرد می باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله، ارائه ی راه حل هایی جهت بهبود صدادهی ساز نی و ارتقای نوازندگی این ساز، با تمرکز بر نحوه ی به کارگیری صحیح اندام تنفسی و لب ها در هنگام ...

متن کامل

بررسی نی نوازی در دوره قاجار؛ عنوان بخش عملی: نوازندگی ساز نی در دستگاه شور و آواز کرد بیات

این پایان‎نامه به «بررسی وضعیت موسیقی و نی‎نوازی در دوره قاجار» می‎پردازد. موضوع این رساله در بین سالهای (1345-1210ق) عمدتاً دربار تهران واصفهان را دربرمی‎گیرد. در این رساله باتوجه به بررسی‎هایی که صورت گرفت نشان می‎دهد ساز نی یکی از متداول‎ترین سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی است و نوازندگان این ساز به صورت تکنوازی و گاهی به صورت همنوازی فعالیت می‎کردند و نوازندگان تحت حمایت دربار بوده‎اند. اکثر ای...

Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers

In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...

متن کامل

بررسیِ سیرِ تاریخیِ بربط ایرانی و نگارش اتودهایی برای ساز عود((نوازندگی ساز عود در دستگاه شورآواز دشتی))

مولفه هایی چون سرعت، چابکی، توانایی وسیع تر در ایجاد شدت و ضعف صداها (وسعت نوانس در اجرا) و... که در مجموع تسلط اجرا را بر ابزار اجرا ، نمایان می سازد ؛ از مسیر مرور مداوم بر این گونه قطعات ، حاصل می گردد. در رپرتوار سازهایی که از کثرت بیشتر از نوازندگان برخوردار هستند و یا اینکه ظرفیت اجرایی ساز، امکانات بیشتری را در اختیار نوازنده قرار می دهد، با تعدد قطعاتی از این دست روبرو هستیم. در فره...

اتودهایی برای سه تار، بر اساس فیگورهای موجود در ردیف((نوازندگی ساز سه تار در آواز دشتی و دستگاه شور))

ردیف موسیقی ایرانی همواره مورد تحقیق قرار گرفته است و موسیقیدانان ایرانی پیوسته سعی در شناخت هر چه بیشتر آن داشته اند. در حیطه نوازندگی و نیز تکنیک هایی که ردیف از آنها برای بیان حالات خود بهره می گیرد نیز، تحقیقات فراوانی صورت گرفته است و ردیف میرزاعبدالله به عنوان اصلی ترین منبع همواره مورد توجه موسیقیدانان و به خصوص نوازندگان تار و سه تار بوده است. ناگفته نماند که میرزاعبدالله، ردیف را با...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023